Khamis, April 22, 2010

Imaginasi Minda, Positif @ Negatif

Salamelekom, wbt duhai adikku yang dikasihi kerana DIA. Abg akan terus berharap dan berdoa semoga Adikku yang dikasihi kelak berjaya. Ya, abg berdoa untukmu.

Realitinya, kehidupan dunia ada pelbagai jalan yang boleh dilalui. Pilihlah mana satu yang dikehendaki, dan usah dilupa agar sentiasa menggunakan deria tiga dimensi untuk menafsir setiap liku-liku jalan yang ingin dipilih.

Lebih-lebih lagi pilihan yang disinari cahaya Ilahi, pasti petunjuknya menuju pintu kebenaran. Harus juga berhati-hati kerana cahaya NYA ada kala menjadi ilusi dek dorongan nafsu serakah yang berupaya memperkosa jiwa dan raga.

Seumpama Law of Attraction Radiation yang menyelitkan The Secret untuk diselongkar dan darinya nanti kadang kala pula akan dijumpai Law of Rejection Radiation yang memaparkan erti kehidupan. Kedua-dua hukum ini hak mutlah bagi NYA, Tuhan Yang Maha ESA, Allah SWT.

Kutub positif belum tentu positif dan sebaliknya yang negatif belum tentu negatif. ;)

Seumpama ilmu pandangan mata yang sering kali memperdaya. Imej yang dipaparkan pada retina mata sebenarnya diterbalikkan bila sampai ke minda. Anda sedang berdiri bila ditafsir minda, tetapi realitinya Anda sebenarnya terbalik dek tarikan graviti bumi.

Ada lagi, benda hitam akan kelihatan hitam bila mana cahaya memancar padanya diserap kesemuanya dan sebaliknya pula benda itu kelihatan putih bila mana cahaya yang memancar padanya dipantulkan semula.

Biasanya orang berjaya memiliki daya imaginasi yang berbeza dari kebanyakan manusia. Siapa sangka besi boleh diterbangkan di angkasa raya dan dalam masa yang sama juga berupaya diapungkan di hamparan laut terbentang luas?

Imaginasi yang paling hebat ialah bila mana dapat merasai DIA sebenarnya sedang berada di sisi, memerhatikan segala gerak-geri jauh memasuki lubuk hati sanubari yang dimiliki. Itulah tahap imaginasi yang terlalu tinggi capaiannya. Merasakan DIA sentiasa berada di sisi, iaitu Keimanan namanya. Menjadi benteng pertahanan diri.

Dulu manusia percaya bumi berbentuk hamparan luas tapi siapa sangka teori itu akhirnya disanggah?, Ada pula mengemukakan teori bahawa bumi ini berbentuk bulat. Ianya juga tidak kekal lama kerana ilmuan sains mendapati bumi memang tidak berbentuk bulat tetapi berbentuk sfera. ;)

Inilah pandangan manusia yang sering kali berubah-ubah. sekejap positif dan sekejap lagi negatif, seumpama bebintang, sekejap bercahaya dan sekejap lagi menjadi gelap.

Siapa sangka juga kebenaran berkenaan teori Rasulullah SAW mengenai peristiwa isra’ mikraj yang hanya mengambil masa perjalanan semalaman sahaja untuk melepasi angkasa raya, semakin tersingkap kini. Walaupun kebolehan umat manusia belum berupaya membuktikan sepenuhnya, tetapi para ilmuan sedang berusaha untuk menggapainya. Mungkinkah jawapannya hanya boleh diketahui selepas menemui titik nokhta iaitu kematian?. Mungkinkah juga penciptaan malaikat daripada cahaya ada menyimpan rahsia jawapannya? Saya masih lagi mencari-cari cahaya NYA...

p/s: Barangkali boleh juga diselak lembaran terjemahan Al-Quran dalam surah Az-Zukhruf (43), ayat 1 – 89.

“Itulah berita gembira yang disampaikan Allah kepada hamba-hambaNYA yang beriman dan mengerjakan perbuatan baik. Katakan: untuk itu, aku tiada meminta upah (bayaran) kepada kamu; hanya yang ku minta kasih sayang dalam kekeluargaan. Dan siapa yang mengerjakan perbuatan baik, Kami berikan kepadanya tambahan kebaikan; sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Pembalas Jasa. (As-Syura, 42: 23)

1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

adakah anda sengaja menulis 'salamelekom' ? atau anda memang tak tahu mengeja? bergurau biar bertempat.

Catat Ulasan