Selasa, Februari 09, 2010

Menelaah Untuk Tafsiran Minda

Tengahari ini saya terdorong mengisikan satu entri baru di dalam blog Pedoman Hidup. Moga-moga bila menelaahnya Anda akan senang hati nanti. Yalah, sejak semalam tiada entri baru di sini. Sekurang-kurangnya contengan begini dapatlah diperhati untuk membina mahligai minda yang dikehendaki, InsyaAllah...

Kali ini saya tidak mahu melakar lebih-lebih, sekadar ingin memberitahu berkenaan laman yang baru sahaja saya jenguk sebentar tadi. Betul-betul mencuit naluri saya untuk diberitahu kepada Anda. Anda yang saya kasihi kerana DIA.

Saya teruja memberitahu kepada Anda mengenainya kerana ada rahsia yang terselit di sebaliknya untuk menguji minda yang kita miliki. Itupun kalau Anda ingin mengetahuinya. Kalau Anda ingin melalui ujian begini, rasailah sendiri. Nak tahu laman yang saya singgah sebentar tadi? Capaiannya ada di sini, Klik sahaja ...... Teka Kata Laluan ......

Saya tak mahu kata lebih-lebih kerana masing-masing kita yang bertanggungjawab nanti. Namun, saya suka dengan lontaran komen dari Kay Azhar yang berbunyi;

"Mungkin kasih sayang terhadap haiwan, Mungkin ikhlas dalam melakukan kerja dan Mungkin juga jujur."

Jawapan yang diberi oleh Kay Azhar amat saya sukai dan saya tidak mahu menambahkannya lebih-lebih di sini kerana saya lebih terdorong menunggu keputusan yang adil dan saksama.

Biarlah ianya diadili seadil-adilnya. Apapun keputusannya, seharusnya kita meneruskan sahaja perjalanan kehidupan ini. Hukuman Allah SWT sememangnya lebih adil dan lebih hebat balasannya di akhirat nanti kerana DIA maha Melihat dan Maha Mengetahui hubungan Jim dan haiwan-haiwan itu. Semoga yang benar akan ditunjukkan kepada kita nanti.


Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim. (At-Taubah, 9: 47)

Lalu mereka berkata: Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. (Yunus, 10: 85)

(Yang demikian) kerana Allah hendak menjadikan hasutan Syaitan itu sebagai satu fitnah cubaan bagi orang-orang yang ada penyakit kufur ingkar dalam hati mereka dan yang hatinya keras membatu dan sesungguhnya mereka yang zalim itu sentiasa berada dalam pertentangan yang jauh dari kebenaran. (Al-Hajj, 22: 53)

Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai); (Al-Qalam, 68: 11)

0 Komen:

Catat Ulasan