Khamis, Februari 18, 2010

Akademik... Berusaha Memperolehinya

Abg teruja membacanya... sebab itu menzahirkan sedikit lakaran ketika ini. Anggaplah lakaran yang tidak seberapa ini sebagai sokongan buat adik berdua yang saya dikasihi kerana DIA. Paparan yang adik ukirkan itu sememangnya menarik perhatian saya. Apatah lagi ianya sedang membara dan barangkali akan menyala-nyala. InsyaAllah.

Duhai adikku berdua, baguslah kalau ada semangat sedemikian rupa kerana kelulusan akademik memang amat penting pada zaman ini. Akan adalah yang menafikannya, tetapi abg lebih terdorong memberitahu bahawa usah pedulikan kata-kata sebegitu kerana sebenarnya mereka ingin mengubati kekecewaan dek tidak dapat menggapainya.

Apa yang penting, berusaha mengejarnya, dan bukannya membuat pelbagai alasan. Apatah lagi membandingkannya dengan kejayaan-kejayaan yang lain, khususnya berbanding soal kekayaan.

Kejayaan akademik bukanlah bererti adik berdua akan kaya-raya. Memang bukan begitu keadaannya. Tetapi yang paling penting, kejayaan ini akan memberikan makna di dalam kehidupan. Sungguh! Ketahuilah bahawa ianya amat bermakna kerana tidak semua yang akan dapat merasainya, kecuali insan-insan yang ada kesungguhan untuk mengecapinya.

Pengalaman hidup yang kelak diperolehi semasa berjuang memperolehinya akan menceritakan pelbagai erti perjuangan di dalam kehidupan. Itupun kalau adik berdua ingin merasainya dan menghadapi cabarannya.

Ketahuilah juga bahawa setiap daripada perkara yang dilakukan pasti ada perbezaannya. Kejayaan memperolehi pelbagai kekayaan tetap ada keistimewaannya, dan begitulah juga halnya dengan kejayaan di dalam bidang akademik.

Perlukah abg menjelaskannya lagi? Barangkali tak perlulah kerana ada beberapa perkara yang kena dilakukan sekarang. Cukuplah barangkali setakat ini, moga-moga adik berdua akan berjaya mengecapi kejayaan akademik itu nanti. InsyaAllah.

2 Komen:

Hilal Azmi berkata...

Sokong abang bent... :p

Hilal Azmi berkata...

Hoho... kalo yang kat bawah skali pada entry terbaru tue nak wat cmna ek????

Catat Ulasan