Khamis, Disember 03, 2009

Rasa Syukur di Seoul Korea...2

Alhamdulillah!

Syukur yang tidak terhingga saya panjatkan kepada NYA kerana akhirya dapat juga saya menghubungi Isteriku Yang Tercinta semalam menggunakan "freewire" iaitu merupakan salah satu daripada software talian telefon internet.

Bukan sahaja menghubungi Isteriku Yang Tercinta, malahan dapat juga saya berbicara dengan anakku si Lija yang telah sembuh dari demamnya. Begitulah kehebatkan Isteriku Yang Tercinta menjaga anak-anak. Sebab itulah saya terlalu menyayangi dan menyintainya.

Semalam, sempat juga kami menggunakan software "Yahoo Messenger" melalui perbualan, teks dan webcam tetapi tidaklah lama sebab talian internet di Malaysia agak mengecewakan. Ianya terlalu perlahan menurut Isteriku Yang Tercinta. Tetapi di Seoul Korea, Wah! begitu laju taliannya. Terlalu laju yang saya boleh katakan mengenainya. Puas hati jugalah menggunakan talian inernetnya.

Semasa di Jepun dulu, saya berkesempatan mempelajari software "skype" daripada adikku Ayuk, dan di Seoul ketika ini pula saya diajar oleh adikku Azlin berkaitan software "freewire". Kedua-duanya adalah mengenai talian telefon secara internet yang boleh digunakan untuk menghubungi seseorang di seluruh dunia. Tidak kiralah menghubungi talian mobile atau telefon rumah. Ianya lebih murah berbanding talian telefon biasa.

Adikku Azlin telah mengajar software "freewire" dari London menggunakan alam maya sebegini. Terima kasih duhai adikku Azlin Yang Cute yang kini baru di awal pengajiannya di dalam Ijazah Sarjana di London. Adikku Azlin dah lama saya tidak temui secara bersemuka. Lebih kurang lapan tahun sudah lamanya. Dulu dia belajar di dalam Ijazah Sarjana Muda di IPTA Malaysia, manakala ketika itu pula saya menjadi felo kepada mereka...


Ketika ini, di Seoul, Korea sedang hujan renyai-renyai dan bersuhu lingkungan 2 - 6 darjah celsius. Memang terlalu sejuk bagi saya yang tidak biasa menghadapi suhu sebegini. Ianya seumpama berada di dalam sebuah peti ais. Heheheeee

Dulu semasa saya berada di Jepun, ketika itu sedang musim summer iaitu lebih kurang dengan suhu di Malaysia. Tetapi kini, di Seoul, ianya sedang musim winter. Memang sejuk bagi diri saya. Nantilah, ada masa akan saya paparkan beberapa foto untuk tatapan Anda. Anda yang menjadi teman saya berbicara seperti ini.

Sebenarnya sekarang ini saya sedang online di lobi apartmen menunggu rakan-rakan lain tiba. Daripada saya duduk saja-saja ada juga baiknya jika saya online seketika dan mengisikan entri baru di dalam blog Pedoman Hidup.

Opsss... dua orang rakan saya sudah tiba dan melontarkan senyuman mereka kepada saya.

Oklah, saya akan sambung lain kali pula sebab saya nak berbual-bual dahulu dengan rakan-rakan saya yang baru tiba tadi. InsyaAllah, ada kelapangan akan saya paparkan beberapa foto yang saya telah rakamkan sejak dua hari yang lalu.

3 Komen:

chempaka berkata...

salam,
abg bent ,
klu tak keberatan duduk sana wat apa ? keja @ belajar?
bunyi macam seronok je kat sana kan?

Motivasi Kerja berkata...

Assalamualaikum AbgBent. LAma x singgah di sini.Barulah hari ni saya tahu AbgBent sekarang berada di Seoul. Soalan yang sama sepeti cempaka, abg bent kerja ke kat sana?

IxoR@ berkata...

syukur...

akhirnya berkat sabar...dpt juga hubungi keluarga di Malaysia...

Abgbent...jaga diri bebaik ya....

Catat Ulasan