Ahad, Disember 06, 2009

Istana Raja Korea, Changdeokgung, Coretan...6

 

 
Selesai melawat di dalam dan di sekitar Muzium Kebangsaan Korea, seterusnya saya bersama rakan-rakan telah dibawa oleh madam Soo menggunakan sebuah van ke lokasi seterusnya yang dinamakan Istana Raja Korea yang dikenali "Changdeokgung". Lebih kurang 15 minit perjalanan ke sana sekiranya bertolak dari Muzium Kebangsaan Korea.


"Changdeokgung" dibina sebagai Istana Raja Korea yang Kedua pada tahun 1405 di bawah pemerintahan Raja Taejong. Walaupun ianya merupakan Istana Raja kedua, tetapi disebabkan telah ramai Raja Korea yang mendiaminya, maka akhirnya Changdeokgung telah dijadikan sebagai Istana Raja Korea Utama.







Mula-mula saya menjejakkan kaki ke dalam kawasan Istana Changdeokgung, memanglah saya berasa amat teruja. Maklumlah, buat pertama kali saya melihat rekabentuk Istana Negara Korea. Lihatlah foto-foto yang saya paparkan di bawah;











 


Sepanjang menjelajah sekitar halaman Istana ini, saya telah berkesempatan melihat-lihat sekitar "Secret Garden of Changdeokgung". Lihatlah foto di sebelah yang memaparkan sebuah kolam dan pepohonan berdaun kemerah-merahan.




Sungguh indah pemandangan di sekitar "Secret Garden" ini. Sebuah taman yang masih lagi terpelihara keindahan dan kebersihannya.





Selesai berjalan-jalan di dalam halaman Istana Raja Changdeokgung yang berakhir lebih kurang pukul 1.00 petang, kami seterusnya dibawa oleh madam Soo menjamah makanan tengahari di sebuah restoran tradisi negara Moroco.

Sungguh, makanan tengahari yang dihidangkan kepada kami adalah mengikut tradisi makanan orang-orang Moroco, walaupun hakikatnya saya sedang berada di Seoul Korea.

Pada mulanya, makanan yang dihidangkan ialah spagetti dan selepas itu makanan ruji orang Moroco. Itu yang diberitahu kepada saya dan rakan-rakan ketika itu. Spagetti yang dihidangkan dapat saya habiskan sehingga licin. Maklumlah, dah lapar sebenarnya. Sampaikan saya pun telupa merakamkan gambar spagetti itu menggunakan kamera yang saya bawa.


Selepas spagetti, makanan tradisi negara Moroco pula yang dihidangkan seterusnya. Sebenarnya saya tidak dapat menghabiskannya kerana selain sudah kekenyangan, makanan itu juga, terutama nasinya agak kurang menyelerakan. Jujur saya beritahu bahawa saya merasa seolah-olah nasi yang dihidangkan di dalam pinggan telah dicampurkan dengan minyak wangi. Sungguh! macam nasi minyak wangi pula saya merasanya.


Bukan sahaja saya, malahan rakan-rakan lain yang duduk bersebelahan pun merasakan sedemikian. Memang begitulah rasanya makanan orang-orang Moroco menurut mereka.

Entahlah... yang pasti, selain nasi berminyak wangi itu, adalah juga ketulan ayam yang dihidangkan. Hah! Yang itu memang habis saya kerjakannya. Heheheee....


(Akan disambung lagi coretan ini InsyaAllah)

2 Komen:

IxoR@ berkata...

Kali ni, lama abgbent mengembara?

Nape la abgbent tempek gambar separuh je....

hehehhee....

khasyikelvin_ berkata...

woooo bestnya,
nak ke korea gak...
waaaaaaaaaaa~

Catat Ulasan