Isnin, Disember 21, 2009

Inovasi dari Seoul, Korea... 8

Salam 1 Malaysia.

Sejak kebelakangan ini saya memang liat melakarkan coretan di dalam blog Pedoman Hidup. Kalau nak kata menyengajakannya,....  memang saya sengaja melakukannya.

Maklumlah, sekarang ini, masa lapang di rumah bukan lagi seperti dulu. Semasa di rumah, saya terpaksa menghadkan aktiviti blogging memandangkan masa lapang yang ada mesti digunakan untuk membantu Isteriku Yang Tercinta. Sungguh!,

Saya harus menggunakan masa lapang di rumah pada masa ini untuk membantu Isteriku Yang Tercinta termasuklah menjaga anak-anak dan kadang kala melakukan kerja-kerja rumah yang berkaitan. Saya melakukan itu semua kerana saya amat mengasihi dan menyayangi Isteriku Yang Tercinta.

Untuk makluman Anda, Isteriku Yang Tercinta sedang mengandung anak kami yang ketiga. Kalau mengikut kiraan perubatan moden, baru dua bulan setengah usia kandungannya. Moga-moga DIA akan memberkatinya, InsyaAllah. Amin...

Sebab itulah saya amat berharap agar Anda memahami situasi yang sedang saya alami ketika ini. Menjadi harapan saya juga agar Anda mengerti sekiranya tiada sebarang coretan terkini di dalam blog Pedoman Hidup setiap hari.

Kalau ikutkan hati, memanglah saya ingin mengisi entri terkini setiap hari di dalam blog Pedoman Hidup. Tetapi hakikatnya, masa terluang sebentar yang ada saya akan gunakan untuk menjenguk ke blog saudaraku yang dikasihi kerana DIA, pastilah blog Anda. OK

Disebabkan itulah, saya tidak dapat melakarkan sebarang coretan di dalam blog Pedoman Hidup seperti kebiasaan. Masa yang ada sudah agak terhad untuk blogging. Maaflah.

Sekali lagi saya amat berharap agar Anda memahami situasi yang sedang saya alami kini.

Untuk coretan kali ini, saya ingin berkongsi dengan Anda mengenai tiga inovasi antara yang sempat saya lihat di Seoul International Invention Fair 2009, tempohari.

Satu daripadanya adalah yang disebut "Teknologi Nano" atau dalam ungkapan bahasa Inggeris "Nano Technology". Anda nak tahu apa dia?

Hah... Cuba lihat foto yang saya berikan di bawah ini. Heheheeee...

Sebenarnya banyak soalan yang saya ingin tanyakan kepada pembuat inovasi tersebut, tetapi disebabkan Profesor yang bersama-sama saya melawat ketika itu ingin cepat melihat inovasi-inovasi yang lain, maka tak dapatlah saya bertanya secara terperinci mengenai inovasi yang dikenali "Buah Dada Tiruan". Saya sekadar berpeluang memegang-megangnya sahaja. Nak tahu bagaimana rasanya bila dipegang? Yang dapat saya nyatakan ialah... macam betul pula rasanya. Heheheeeee

Opsss... saya tidak mahu panjangkan ceritanya, nanti lain pula jadinya. Apa yang pasti, ianya boleh digunakan sebagai ganti kepada yang memerlukannya seumpama rambut palsulah agaknya....







Yang kedua pula, saya berkesempatan meneliti satu lagi inovasi berkaitan teknologi elektronik dan komputer. Cuba lihat foto di sebelah.

Ianya adalah mengenai pintu yang memerlukan wajah Anda sebagai kuncinya. Opsss.. wajah yang sudah disetkan sebagai kuncinya. Hebatkan?


Manakala yang ketiga saya ingin kongsikan ialah "Tandas Mudah Alih". Inovasi ini telah memenangi salah satu daripada hadiah utama yang disediakan.

Cuba Anda perhatikan foto yang saya berikan di bawah. Nampak mudah jer inovasinya tetapi yang penting, ianya memberikan manfaat untuk kehidupan kita di dunia. Tandas ini mudah untuk dibawa kemana-mana. Boleh diletak di mana sahaja yang Anda mahu.




Harap-harap melalui coretan ini tertunailah permintaan saudaraku Linachu yang dikasihi kerana DIA. Sememangnya saya menghargai komentarnya di dalam coretan Penghargaan Buat Saudaraku 2, walaupun barangkali coretan ini masih tidak memenuhi permintaan itu, OK.


(Jika ada lagi kelapangan masa, akan saya kongsikan cerita lain pula)

3 Komen:

my heart berkata...

hohohoh
kemain dia sentuh ya?
ekekeke
dan tandas moden,
sangat moden sgt la bang..

DaHLia berkata...

hahahha...pondan2 nnati mesti nk beli tuuu....

Linachu berkata...

Thanks! Menarik.. boleh kasi rekomen ofis pakai face key utk makmal2 yang top secret. Tandas mudah alih tu..good idea, tapi macam saya kurang yakin pula...

Catat Ulasan