Jumaat, Disember 25, 2009

Berusaha Mencari Jodoh...

Salamelekom wbt, duhai adikku Humaira yang dikasihi kerana DIA. Izinkanlah abg melakarkan sesuatu di dalam blog nan ayu...

Usahlah mengubati hati nan lara dengan berkata-kata nan indah belaka. Hakikatnya manusia, diciptakan dengan pasangan-pasangannya. Itulah lumrah dunia. Andai adik menafikannya, ianya memberikan gambaran seolah-olahnya adik terbawa-bawa perasaan kesedihan. Kalau tidak masakan adanya ukiran seperti diatas, Kan...

Tetapi, abg tahu bahawa adik sebenarnya dan sememangnya tidak begitu. Luahan hati yang terpancar dari ukiran "Mual Orang Bujang" adalah cerminan keimanan yang adik sembunyikan. Memang itulah selayaknya hati seorang muslimah. Syabas! Dan Tahniah! abg ucapkan.

Dan abg doakan semoga adik akan beroleh lelaki yang tampan, bijaksana mengendalikan segala perkara dan pastilah yang amat bertakwa kepada NYA. InsyaAllah. Amin.

Dari kesemuanya itu, abg tetap ingin menzahirkan nasihat ini...

Jadikanlah sebagai satu matlamat hidup yang penting untuk memperolehi jodoh sendiri kerana dari matlamat itulah akan memunculkan pelbagai usaha.

Usah terlalu berserah, kerana untuk mendapatkan jodoh, ianya memerlukan pelbagai usaha. Ketahuilah bahawa jodoh tidak akan muncul secara tiba-tiba. Kecualilah Allah SWT memberikannya sedemikian rupa. Hakikatnya, untuk itu berlaku, amatlah jarang keadaanya kerana kita dikehendaki berusaha di sepanjang perjalanan duniawi ini. Dan usaha yang paling berharga ialah dengan berDOA kepada NYA. Memang DOA kepada NYA adalah senjata yang amat tajam di dalam menikam segala macam cabaran kehidupan. Keredhaan NYA berkemungkinan mencurah-curah di dalam kehidupan kita andai sentiasa memanjatkan doa kepada NYA.

Selain dari doa, tidaklah pula bermaksud pelbagai usaha yang abg sebutkan tadi menyebabkan adik mengabaikan kesopanan dan kesusilaan sebagai seorang muslimah. Memang bukan itu maksud yang abg paparkan di sini.

Jadikanlah sirah Isteri Rasulullah SAW yang bernama Khadijah sebagai secebis Pedoman Hidup. Barangkali ada yang bermanafaat untuk ditelaah mengenainya, yang mengisahkan Rasulullah SAW dipelawa menjadi suami. Kalaupun tidak seratus-peratus dapat dipraktikan, moga-moga nanti adalah tercurah ilham dari pembacaan itu nanti. InsyaAllah.

Dan seseorang yang bergelar bujang tidaklah pula hina keadaannya kerana martabat seorang yang bujang telah terukir dengan indah di dalam lembaran firman Allah SWT, pastilah di dalam surah Mariam namanya. Andai ada kesempatan, marilah kita singkap bersama-sama. Moga-moga akan tercurahlah cahaya NYA di dalam meneruskan perjalanan dunia.

1 Komen:

cik ian@aH Lian~ berkata...

semoga dia sentiasa TABAH.

Catat Ulasan