Sabtu, Oktober 10, 2009

Coretan Buat KC


Walaupun saya tidak mengenali cik kc, tetapi dari persoalan yang diutarakan, saya dapat merasakan ada sesuatu yang berlaku ke atasnya. Atas sebab itulah, saya meluangkan sedikit masa yang ada pada ketika ini, untuk menzahirkan pandangan saya. Moga adalah manafaatnya.

Pada-Nya jua daku berserah.

Pertama-tamanya, ketahuilah bahawa saya juga pernah mengalami tekanan yang teramat sangat. Terus terang saya katakan, sampai mencurah-curah air mata. Tetapi, barangkali tidaklah seteruk cik kc. Maksud saya sehingga tergamak menjauhkan diri daripada keluarga. Apatah lagi kedua orang tua saya. Kenapa? Kerana saya tahu bahawa sebahagian daripada matlamat hidup saya adalah untuk keluarga. Ya, kerana Allah.

Teringat saya suatu ketika Rasulllah SAW ditanya mengenai siapakah selayaknya yang dikasihi, sampai tiga kali sebenarnya Rasulullah menjawab Ibumu. Sebab itu di dalam apa-apa tindakan saya, pasti ukurannya adalah kedua orang tua saya.

Saya tetap mengakui bahawa hidup ini akan diberkati andai mendapat keberkatan daripada mereka berdua. Tak perlu saya huraikannya lebih lanjut. Apa yang ingin saya katakan ialah, sebenarnya saya terkejut apabila kc menjauhkan diri daripada mereka.

Apabila kc memberitahu hidup seolah-olahnya tiada keberkatan lagi, saya dapat merasakan ada sesuatu yang telah berlaku dengan matlamat hidup kc. Minda saya juga ingin mengongsikan dua cerita yang berlawanan yang terkandung di dalam Kitab Shahih Muslim dan Kitab Imam Al-Ghazali. Kedua-dua cerita itu juga telah menjadi Pedoman Hidup saya.

Diceritakan bahawa seorang Pemuda yang amat rajin beribadah, tetapi di akhir hidupnya, dia telah dimasukkan ke neraka!. Biarlah pada ketika ini saya tidak menjelaskan cerita itu secara terperinci, tetapi yang menarik perhatian saya ialah lawanan kepada cerita itu tadi ialah apabila seorang Pelacur, saya ulangi Pelacur, yang telah melacurkan diri sepanjang hidupnya, tetapi suatu hari, dia telah memberi minum seekor anjing, dan kerana keikhlasan wanita tadi membantu seekor anjing meminum air, Allah SWT telah redha dan memasukkan wanita itu ke dalam syurga!.

Bayangkan dua peristiwa yang amat jauh berbeza itu. Seorang ahli ibadah dan seorang pelacur. Tetapi yang berbezanya ialah pengibadah tadi masuk neraka dan pelacur pula masuk syurga.

Apa lagi matlamat hidup yang lebih baik selain Syurga?. Ya, kita boleh cemerlang di dunia dengan mendapat pelbagai gelaran yang selayaknya, tetapi adakah ianya lebih berharga daripada Syurga?

Saya pasti, andai matlamat hidup ini jelas, kc tidak akan berasa semua masalah yang timbul itu sebagai satu masalah, tetapi ianya adalah satu yang harus dilalui agar dekat kepada-Nya. Ingatlah bahawa Yang Maha Pencipta amat-amat menyayangi insan-insan ciptaan-Nya yang bernoda dan berdosa, andai cepat-cepat memohon ampunan dari-Nya. Ya, memohon ampunan dari-Nya adalah insan yang dikasihi-Nya.

Perlu juga diingat bahawa hanya Nabi dan Rasul sahaja yang tidak melakukan kesilapan kerana apa?, kerana mereka mendapat bimbingan dari-Nya. Oleh itu, mintalah bimbingan dari-Nya sepanjang masa.

Moga di lain masa ada kesempatan berbicara, pasti akan saya coretkan lagi sesuatu di laman ini. Moga bertemu kembali...

2 Komen:

Na Shari berkata...

Thanks for sharing...Entri ni betul2 buat Na berfikir panjang...

Tanpa Nama berkata...

tq untuk coretan ni..tapi kesilapan dan dosa silam akan hantui kita sepanjang hayat. Nak melangkah ke depan rasa bersalah atau apakah kita diterima..nak diulangi masa silam untuk betulkan yang salah..terlalu mustahil..

-A-

Catat Ulasan