Sabtu, Mei 02, 2009

Rahsia Menyingkap Kehidupan -4

Kebolehan akal manusia memang mengatasi segala-galanya. Akal berperanan penting di dalam membuat segala keputusan yang akan dilakukan. Kewujudan akal jugalah yang membezakan di antara Insan dengan lain-lain ciptaan-NYA.

Setiap insan yang menggunakan akal sebaik-baiknya pasti akan berjaya kerana keputusan yang dianalisa itu adalah output yang amat berharga.

Namun, tidak semua hasil analisa itu adalah yang terbaik andai tidak diiringi dengan ilmu. Sesungguhnya, ilmu yang amat berharga dari segala-gala ilmu adalah yang menyelongkar tentang kekuasaan-NYA kerana di dalamnya tersembunyi segala-gala keajaiban-NYA.

Dari keajaiban itulah kita akan memahami segala rahsia ciptaan-NYA termasuklah mengenai kehidupan ini.

Keajaiban itu juga membolehkan semua yang tidak boleh diterima akal berkemungkinan terjadi bila mana ilmu kekuasaan-NYA telah diketahui. Hakikat ini agak sukar seandainya kita masih tidak mengenali-NYA.

Berusahalah mengenali-NYA dan sekiranya agak sukar juga melakukannya, berusahalah agar kita merasai bahawa DIA sedang memerhati. Moga-moga dengan perasaan itu, kita akan berasa sentiasa diawasi sepanjang masa, setiap ketika...

2 Komen:

alang berkata...

Setiap ilmuNya meliputi langit dan bumi. Jika kita menyelongkar Al`Quran, nescaya segala ilmu alam terdapat di dalamnya.

paan berkata...

sesungguhnya setiap ilmu datang dari Allah.

Catat Ulasan