Sabtu, Mei 09, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh ...bhg 11 (Isteri orang yang curang)

Bahagian 11

Berbalik kepada ceritaku diganggu oleh isteri orang, aku sebenarnya tidak menyangka bahawa wanita yang selalu menelefon aku ketika itu merupakan isteri orang. Sungguh! Bila mana dia membuat panggilan telefon, sejujurnya aku mengatakan bahawa ada juga perasaan seronok di dalam diriku.

Mulanya wanita itu menelefonku ketika aku bersama pakcikku menghadiri satu kenduri arwah. Masih aku ingat ketika peristiwa itu berlaku. Aku tidak menyangka ditelefon oleh seorang wanita misteri yang tidak mahu memperkenalkan identitinya padaku. Apa yang aku ingat, luahan isi hatinya terhadap diriku. Konon-konon dia tertarik padaku dan suka melihat diriku. Bila mana aku bertanya siapakah dia? Dia masih tetap menyembunyikan identitinya. Memang seronok juga aku rasa berahsia-rahsia seperti itu… heheheeee

Sejujurnya aku tidak pernah menelefonnya, tetapi dia yang hampir setiap hari menelefonku lebih-kurang pukul 11.00 malam. Aku ketika itu memang berasa pelik dan tertanya-tanya jugalah siapakah gerangan yang cuba-cuba mengenakan aku. Mungkinkah dia itu adalah sebahagian daripada pelajarku? Oh tidak mungkin kerana studentku memang tahu akan perangai diriku yang sedikit tegas.

Sejujurnya juga aku ingin memberitahu bahawa hatiku sering juga berkata-kata dan mempersoalkan mungkinkah wanita yang sering menelefonku ini cantik dan muda berseri? Itu semua terluah hasil daripada mendengar suaranya yang lunak merdu seolah-olah ada kemanisannya dan kemanjaannya di sepanjang berbual-bual dengannya.

Sejujurnya juga, aku berasa pelik dari mana dia mendapat nombor telefonku. Yang aku tahu, hanya orang-orang tertentu sahaja aku berikan nombor telefonku.

Memang sifat ingin tahuku mengenai wanita itu membuak-buak kerana pastilah aku tidak tenteram bila mana aku tidak mengenali dirinya, apatah lagi dia suka menelefonku hampir setiap malam.

Kadang terdetik juga di dalam hatiku untuk tidak melayan panggilannya. Ada beberapa kali aku melakukannya. Saja-saja aku tidak mahu mengangkatnya. Dan kadang aku terus sahaja mematikan handphone ku ketika itu.

Entah bagaimana, terdetik pula dalam diriku berasa kesian dengannya. Maklumlah, selain bersifat pemalu, aku juga cepat berasa simpati dengan insan-insan ciptaan Ilahi.

Sebab itu akhirnya aku mengambil keputusan untuk melayan sahaja panggilannya. Ketika itu, aku masih belum mengetahui bahawa wanita yang aku sedang layan berbual itu adalah isteri orang. Kalau aku tahu, awal-awal lagi memang aku tidak mahu layan. Pasti jugalah rasa simpati ku kepadanya berubah menjadi satu kebencian terhadap perbuatannya.


(Coretan ini akan disambung lagi bilamana diriku bersemuka dengan suami wanita itu)

3 Komen:

Na Shari berkata...

Wah...makin menarik cerita ni...

Emad berkata...

Dulu saya pernah dengar ustaz2 berkata, mungkin bersumberkan hadis kot....golongan lelaki itu akan diuji dengan tiga 'ta'. Iaitu wanita, harta dan takhta.

ejdeejasmi berkata...

owh sadis nye cerita..ada gak eh begitu..cubaan..cam menarik je..cepatla update..x sabar nk taw

Catat Ulasan