Jumaat, Mei 08, 2009

Pengalamanku Bertemu Jodoh ..bhg 10 (Isteri orang yang curang)

Dari wanita yang bergelar isteri orang itulah aku telah memahami sedikit perasaan tentang kehidupan berumah tangga. Pastilah berkenaan perasaan seorang wanita yang sedang melayari bahtera perkahwinannya. Sejujurnya, aku memberitahu di sini bahawa walaupun aku sering diganggu oleh wanita itu, tetapi hakikatnya kami tidak pernah bersua.

Opsss… sori, sebenarnya ada jugalah kami bersua muka tetapi bagi diriku, seingatku, cuma beberapa kali sahaja aku terperasan tentang wanita yang bergelar isteri ini. Itupun aku tidak mengetahui bahawa sebenarnya dia sedang memerhati segala gerak geri langkahku sepanjang berurusan di tempat kerjanya.

Wanita yang bergelar isteri orang ini merupakan seorang kerani di salah sebuah bank terkemuka negara. Al-maklum aku sentiasa berurusan ke sana, maka sudah pasti dia terperasan akan kehadiranku. Sebab itu akhirnya dia menelefonku dan menagih kasih sayang dariku melalui pangilan-pangilan misteri yang dilakukannya. Lebih-lebih lagi semasa suaminya tiada di rumah.

Itu semua aku ketahui bila mana akhirnya dia bertindak jujur memberitahu kepadaku. Dan setelah mengetahuinya, pastilah aku berusaha untuk tidak lagi mendatangi cawangan bank terkemuka itu. Al-maklumlah aku inikan pemalu. Cehhhh!

Setelah aku mengetahui akan dirinya adalah bergelar isteri, pastilah bilamana dia menelefonku apatah lagi ketika lewat malam, ditambah pula alasannya bahawa suaminya sedang berfoya-foya di luar rumah, aku tetap menggagahkan diri untuk memberitahu tentang DIA yang sedang memerhati semua perkara yang dilakukan oleh insan-insan ciptaan Ilahi.

Pastilah perbualan itu aku penuhi dengan kata-kata nasihat-menasihati dan pastilah juga aku menumpang simpati bila mana mendengar luahan isi hati dan perasaannya ketika itu. hehehee

Sesungguhnya, aku bersyukur kehadrat NYA kerana melalui luahan jujur wanita itu, akhirnya aku memahami dan mengerti sedikit mengenai perasaan seorang yang bergelar isteri, pastilah bersangkut paut mengenai hal-hal berumahtangga.

Sesungguhnya aku juga tidak melepaskan peluang yang ada untuk memberikan sedikit tazkirah, apatah lagi untuk memahamkan mengenai agamanya.

Memang aku tidak pernah menyangka peristiwa sebegini berlaku kepadaku iaitu semasa hidup bujangku. Samalah seperti mana awek manis merabaku dahulu. Isk iskk iskkk….

Sungguh, aku tidak pernah menyangka kedua-dua peristiwa itu akan berlaku di dalam kehidupanku untuk menguji keimananku.

Ya Allah... aku tetap berdoa pada MU semoga peristiwa sebegini tidak lagi akan berlaku di dalam hidupku.

Apatah lagi aku kini sedang melayari bahtera perkahwinanku bersama isteriku yang tersayang dan pastilah untuk sepasang anak-anakku yang memang ENGKAU telah anugerahkan untukku yang menjadi sebahagian daripada tanggungjawab-tanggungjawab di dalam kehidupanku.

Kini aku sedar, mengapa DIA memberikan peristiwa-peristiwa sedemikian. Barangkali untuk dikongsi bersama dengan Anda semua. Moga-moga Anda juga akan beringat-ingat dan bertindak sedemikian rupa. Opss… bukanlah seperti perbuatan wanita-wanita yang aku telah kisahkan mengenainya.

Berbalik kepada ceritaku, akhirnya aku kini mengerti mengapa semua kejadian itu menimpa diriku. Apatah lagi sekarang ini aku sudah mempunyai blog Pedoman Hidup ini.

Mungkin kisah-kisah itu sudah menjadi takdir di dalam kehidupanku untuk dikisahkan di dalam blog ini agar dapat direnungi dan ditatapi, apatah lagi dijadikan Pedoman Hidup ini. Moga-moga nanti, adalah manafaatnya semasa melakukan segala kerja-kerja kehidupan, apatah lagi semasa mencari-cari jodoh sendiri.

Setidak-tidaknya, kisah sebegini dapat dijadikan penyuluh walaupun barangkali cahaya-Nya masih samar-samar sahaja untuk direnungi. Maklumlah, dunia inikan penuh pancaroba, apatah lagi diriku ini yang tidak sempurna yang penuh dengan kelemahannya.


Akan aku lanjutkan kisah ini sekiranya ada masa terluang di hujung minggu nanti…

4 Komen:

D'Rimba berkata...

Teruskan mmeberi kami pedoman dalam kehidupan penuh dugaan menuju keredhaan Tuhan................

tajma berkata...

wui abg bent..mencabar jg pengalaman yg dilalui ni.smg sentiasa berada di atas jalan yg benar

pauhputik berkata...

abang bent memang hebat sebab berjaya menangkis segala dugaan nie.....

Emad berkata...

Itulah diantara tujuan Allah menciptakan kita sebagaimana yang dinyatakan di dalam al Quran yang bermaksud, 'Dan Allah menciptakan kematian dan kehidupan ini untuk melihat siapakah yang lebih baik amalannya,'

Catat Ulasan