Jumaat, Mei 22, 2009

Diri Ini Ditimpa Kemalangan Jalanraya, Pengajaran Buat Anda

Anda, saudaraku yang dikasihi, terima kasihlah kerana terus sudi berkunjung ke blog ini. Maaflah kerana dalam beberapa hari lepas diri ini tidak berkesempatan memaparkan sebarang coretan untuk dikongsi dengan Anda.

Sejujurnya, saya telah dilanda pelbagai cabaran yang menghimpit. Namun atas semangat juang. diri ini terus juga mengagahinya agar adalah sesuatu yang boleh dikongsi dengan Anda, saudaraku yang dikasihi.

Apa yang ingin dikongsikan dengan Anda kali ini ialah andai berlaku kemalangan di jalanraya.

Kelmarin, memang diri ini terlibat kemalangan jalanraya. Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat NYA jua… kerana Isteri Tercinta dan Anak-Anak yang turut sama berada di dalam kenderaan ketika itu tidak mengalami sebarang kecederaan, termasuklah diri ini.

Namun, malang bagi pemandu motosikal berkuasa besar yang telah melanggar kenderaan yang saya pandu kerana mengalami kecederaan di pergelangan tangan. Memang itulah nasibnya barangkali.

Nasib baik juga tidak mengalami kecederaan yang lebih parah dari itu. Moga-moga dia akan cepat sembuh dari kecederaannya.

Ceritanya bermula bilamana pemandu motosikal berkuasa besar itu memandu dibelakang sebuah lori, manakala diri ini pula memandu pada hala bertentangan.

Entah mengapa, pemandu motorsikal berkuasa besar itu tiba-tiba memotong lori terbabit tanpa menyangka kehadiran kami di hadapan. Nasib baik diri ini sempat juga membrek dan pemandu motorsikal berkuasa besar itu terus melanggar kereta yang sedang saya pandu.

Hah! Nasib baik juga pemandu motorsikal berkuasa besar itu terhumban ke sisi jalanraya dan pada masa yang sama, tiada kenderaan lain berada sama ada di belakangnya atau di belakang kenderaan yang sedang saya pandu.

Nak dijadikan pengajaran kepada Anda, jangan terlalu mempercayai dan cepat berasa simpati kepada orang seperti pemandu motorsikal berkuasa besar ini.

Mengapa? Kerana bukan sahaja tidak menepati janjinya, malah telah sanggup berbohong sehingga kini. Sesungguhnya biarlah Yang Maha Kuasa yang akan mengadilinya kelak.

Nasihat diri ini kepada Anda, lebih baik bila berlaku kemalangan jalanraya yang bukan disebabkan oleh kesalahan Anda, laporkan sahaja kepada pihak polis kerana sebarang kerosakan akan ditanggung oleh pihak insuran.

Memang itu saya ketahui, tetapi disebabkan rasa simpati pada pemandu motorsikal berkuasa besar itu, selain janjinya untuk membayar segala kerosakan kenderaan saya, akhirnya saya bersetuju dan akur untuk menyelesaikannya di luar kuasa kepolisan. Memang saya tidak tahu bahawa memang itulah cara tipu daya pemandu motorsikal berkuasa besar itu.

Tetapi, sehingga ke detik ini, bila mana saya berusaha menelefon pemandu motorsikal berkuasa besar itu, hanya gemersik suara mesin telefon maxis yang menyambut panggilan saya.

Tak apalah andai itulah yang memang ditimpakan ke atas diri ini sebagai ujian hidup yang harus dilalui dan dipelajari.

Ya Allah… sesungguhnya diri ini lebih bersyukur kerana Isteri Tercinta dan Anak-Anak semuanya dalam keadaan selamat dan saya tetap memohon dan merayu pada MU agar terus memayungi diri ini, Isteri Tercinta dan Anak-Anak dengan payung keselamatan yang berpanjangan.

Walaupun diri ini terasa pedih menelan sikap insan seperti pemandu motorsikal berkuasa besar itu, namun saya tetap redha di atas apa yang terjadi.

Pedulikanlah dengan sikap pemandu motorsikal berkuasa besar yang bukan sahaja tidak bertanggungjawab, malahan telah menipu dengan menyangka bahawa harta dunia yang dimilikinya itu akan kekal selama-lamanya tanpa menghiraukan perasaan orang lain yang terpaksa menanggung kerugian akibat daripada perbuatannya itu.

Moga peristiwa seperti ini tidak akan terjadi kepada Anda, saudaraku yang dikasihi.

4 Komen:

alang berkata...

Anggap sebagai sedekah sahaja abg. Klau makin difikir, makin mebuat diri kita tertekan kerana ditipu sedemikian rupa. Apapun, Alhamdulillah abg sekeluarga sehat sejahtera.

IxoR@ berkata...

salam abgbent,
abgbent & family ok tak skrg ? syukur...tak ada apa-apa yg teruk...

moga semuanya ok....hati-hati.

Unknown berkata...

salam abg bent..

syukur abg bent & family tak apa2..

camtu la ragam manusia kan. ada je tipu daya..

meza berkata...

itulah dunia sekarang. penuh dengan janji-janji manis tapi tak ditepati.
asalkan keluarga abg selamat sejahtera, cukup la.
harta bole dicari tapi bukan keluarga yang dikasihi.

Catat Ulasan