Sabtu, Mac 07, 2009

Bergantung pada keputusan Famili

Bergantung dengan keputusan family bukanlah suatu yang salah!, saya juga sering melakukannya. Sampaikan keperingkat mendapatkan calon isteri saya sekarang ini pun, sebenarnya ianya adalah pilihan bersama saya dan keluarga.

Walaupun saya tidak pernah “bercinta” dan hanya sekali bertemu dengan isteri saya, iaitu ketika keluarga memperkenalkan saya kepada keluarga isteri saya, tetapi pandangan pertama itulah yang telah mengikatkan kami sehingga kini.

Alhamdulillah dengan anugerah-Nya. Saya tetap berfikir bahawa keputusan yang dibuat secara BERMUSYAWARAH itu adalah lebih baik daripada berfikir SENDIRIAN.

Di dalam hal-hal penting, saya rasa tidak salah andai sesuatu keputusan yang diambil itu terlebih dahulu mendapatkan pandangan family, apatah lagi keputusan itu akan melibatkan mereka kelak, dalam hal rumah tangga misalnya.

Saya juga masih ingat ketika saya memperolehi peluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat kedoktoran (phd). Saya mempunyai pilihan di dalam atau di luar negara untuk menyambung pengajian. Tetapi pada akhirnya, keputusan yang saya ambil ialah belajar sahaja di dalam negara. Itu adalah keputusan saya selepas berbincang dengan family!. Sebenarnya, ramai juga rakan-rakan yang kurang bersetuju dengan keputusan itu.

Ya, pasti ada baik dan buruknya di dalam keputusan saya itu. Dan saya tidak pernah menyesali keputusan yang diambil hasil perbincangan bersama family itu.

Hakikatnya, apabila family saya ditimpa musibah yang amat menekan di peringkat awal pengajian saya, saya ada disamping mereka. Saya rasa peristiwa yang berlaku ketika itu tidak akan dapat saya ulangi di dalam hidup ini!.

Mungkin, itulah rahsia disebalik keputusan saya untuk belajar di dalam negara. Kehadiran saya bersama family semasa musibah yang berlaku itu, setidak-tidaknya dapat mengurangkan beban adik beradik terutama ibu saya sendiri. Sudah pasti ianya tidak sama sekiranya pada ketika itu saya berada di luar negara.

Apa yang ingin saya kongsikan di atas ialah untuk menyatakan bahawa kehadiran pandangan family di dalam kita mengambil sesuatu keputusan atau tindakan adalah suatu yang amat penting untuk PEDOMAN HIDUP KITA. Dan perlu diingat, bahawa keputusan yang kita telah ambil, apabila menemui kegagalan, tidak seharusnya menyalahkan mereka kerana pandangan mereka tidak bermaksud itulah keputusan akhir yang harus kita ambil.



0 Komen:

Catat Ulasan